De Delftse Doosch is in 2014 ontstaan als kerstpakket. Oprichter Guy liep door de Makro toen hij op het idee kwam. ‘Ik zag hoeveel verschillende kerstpakketten er werden aangeboden, maar toen ik op zoek ging naar een pakket met Delftse producten kon ik die niet vinden. Dat vond ik maar raar, dus ben ik ondernemers gaan benaderen voor producten in de Delftse Doosch.’ Door de corona crisis is het concept van kerstpakket uitgegroeid tot lokale boodschappendoosch.'
De boodschappendoosch
Het idee van de boodschappendoosch is in maart vorig jaar ontstaan, tijdens de eerste lockdown. ‘Eigenlijk hadden we de Delftse Doosch als kerstpakket losgelaten, omdat we het druk kregen met het organiseren van onze evenementen. Totdat we na de tweede persconferentie in maart vorig jaar hoorde dat alle evenementen werden geschrapt. Al snel kwam het idee van de Delftse Doosch weer naar voren, dus hebben we nog dezelfde dag ondernemers benaderd. Deze waren allemaal laaiend enthousiast waardoor we binnen een paar dagen de website weer online hebben geplaatst.’ In de eerste weken kwam er elke week een nieuwe boodschappendoosch uit. ‘We zaten met 12 man fulltime op kantoor dus we konden best veel dozen vullen. Voor het ophalen organiseerde we wekelijks een drive through, maar ze werden ook door ons bezorgd in Delft. Naast de standaard doos hebben we ook een aantal specials gehad, bijvoorbeeld met Koningsdag, Moederdag en Vaderdag. En in de eerste weken hebben we een 1 + 1 boodschappendoosch actie gehouden. Klanten konden een doos kopen én doneerde er tegelijkertijd één aan onze ‘helden’ die druk aan het werk waren. Zo bezorgde we wekelijks vele dozen bij de lokale politie, brandweer, ziekenhuizen en zorginstellingen.’
Inmiddels is de boodschappendoosch een maandelijks abonnement geworden. ‘Geïnteresseerde kunnen een abonnement afnemen, dan komen we hem elke maand bezorgen. Maar het is ook mogelijk om eenmalig een doos of special te bestellen. Elke maand kijken we met de lokale ondernemers welke producten er in de doos komen. Zo vind je in de Aprildoosch o.a. Eigenweizen van de net nieuwe Brouwerij Delft Goud, biologische biefstukreepjes van Hoeve Biesland en échte appelstroop van Hoeve Bouwlust.'
10.000 kerstpakketten
De Delftse Doosch begon als kerstpakket, maar het was eigenlijk niet de bedoeling dat deze ook weer terug zou komen als kerstpakket. ‘Maar uiteindelijk dachten we aan alle ondernemers die we blij konden maken met de extra afname van producten in deze zware tijd, dus hebben we de kerstpakketten toch online gezet. Niet veel later werd ik gebeld door het eerste bedrijf met de vraag of ik 1.500 pakketten kon leveren. En er bleven aanvragen voor honderden pakketten binnenkomen! Tegen de tijd dat we bestellingen hadden voor 4.000 kerstpakketten kreeg ik berichten van ondernemers dat ze écht niet meer konden leveren. Dus toen zijn we op zoek gegaan naar nieuwe Delftse ondernemers. Uiteindelijk hebben we maar liefst 10.000 kerstpakketten verkocht met daarin meer dan 200.000 duizend Delftse producten!’ vertelt Guy enthousiast.
Lokale samenwerking
Maar eigenlijk begon het echte werk toen pas vertelt Guy lachend. ‘We moesten natuurlijk ook alle producten opslaan. Dus dagelijks kregen we er bakwagens, karren en kisten vol producten uit heel Delft binnen. Ook moesten we alle dozen vouwen en inpakken. Ook logistiek was het nog een flinke uitdaging, want 80% van de pakketten moesten huis-aan-huis bezorgd worden. Dit alles deden we met Delftse bedrijven. Zo hadden we een lokale drukker en reden de busjes van een evenementen verhuurbedrijf nu heel het land door met kerstpakketten. We zijn tot iets na oud & nieuw bezig geweest met het (na)leveren van de laatste pakketten.’