Mark Herman is al 10 jaar weg bij TNO. Maar vandaag keren we terug naar de plek waar hij 14 jaar met veel plezier werkte: TNO Zuidpolder. We maken een wandeling door het gebied waar TNO vroeger huisvestte en waar straks een compleet nieuwe woonbuurt komt.
"Het team waar ik in zat, deed onderzoek naar de invloed van verschillende soorten brandstofsystemen op motorvoertuigen. Ook ontwikkelden we zelf brandstofsystemen", legt Mark uit. Ooit werkten er 2.000 TNO’ers in de TNO Zuidpolder. Van alle gebouwen bestaan alleen het bouwlab en het botslab nog, maar beide hebben ze een nieuwe functie.
"Kijk dit zijn de ruimtes waarin we allerlei testen deden”, zegt Mark al wijzend naar de oude laboratoria die nog in het toekomstige woongebied van Schoemaker Plantage staan. We hadden razend interessant werk. Door de overheidssubsidie was er alle ruimte en tijd om dingen uit te vogelen en mensen met expertise in te huren. Het team van TNO Zuidpolder, was een bont gezelschap. Slimme koppen en doeners met gouden handen." "Wij ontwikkelden zaken die 10 jaar later pas op de markt kwamen."
Zie jij jezelf hier wel wonen? Kijk dan snel naar het woonaanbod en schrijf jezelf in als belangstellende voor meer informatie.
We lopen verder en ik vraag Mark wat op hem de meeste indruk heeft gemaakt toen hij bij TNO werkte. "Dat waren toch wel de crashtesten. Deze hal was hermetisch afgesloten, ook voor TNO-medewerkers. Alleen als je onderdeel uitmaakte van het crashteam, mocht je naar binnen. Er werden ook prototypes van bekende automerken getest en er mocht dus absoluut geen gevoelige informatie naar buiten lekken. Ik werkte 2 jaar in het team. Wat heb ik veel gezien, zeg! Schokkend wat een schade je aan een auto kunt hebben als je met 60 km per uur tegen een muur aanrijdt. Het lijkt, zonder te overdrijven, wel 160 km per uur!"
"De botshal staat er nog. Dit is het grootste gebouw. Bijzonder is dat het nog helemaal intact is vanbinnen."
Mark had altijd de droom om voor zichzelf te beginnen. Met een vader die altijd al in de autoschade zat en een schoonvader met een motorrivisiebedrijf kroop het bloed waar het niet gaan kon. Toen Mark nog bij TNO werkte, begon hij met het vervullen van zijn ondernemersdroom. "Door 4×9 uur te werken was het mogelijk een begin te maken met autobedrijf 'Unicarservice' in Den Haag. Toen TNO haar activiteiten verplaatste naar Helmond, vond ik het een mooi moment om helemaal voor mijn eigen bedrijf te gaan." En met succes, blijkt. Want we wandelen en babbelen lekker, maar de drukke ondernemer moet nu echt weer rennen. "Druk! Sorry!" "Toen ik bij TNO werkte, woonde ik in hartje Delft. Zo fijn. Ik ging elke dag op mijn fiets naar het werk."
Het blijft toch bijzonder dat op een locatie met zo’n interessante historie in innovatie en veiligheid straks een woonbuurt wordt gebouwd die minstens net zo innovatief is. Die innovatie zie je terug in de energiezuinigheid van de huizen in die hier gaan komen in de Schoemaker Plantage. De huizen wekken – bij normaal gebruik – evenveel energie op als ze verbruiken. Wil je hier meer over weten? Ik interviewde projectdirecteur Anton Schalken hierover.
Zie jij jezelf hier wel wonen? Kijk dan snel naar het woonaanbod en schrijf jezelf in als belangstellende voor meer informatie.
>> Vond je dit artikel leuk? Lees dan ook eens: De Delftse Stoep 2.0
>> Volg de Schoemaker Plantage ook op Facebook, Instagram of Twitter.
>> Op de hoogte blijven van alle evenementen in en rondom de Schoemaker Plantage. Blijf op de hoogte via het event-kanaal.
>> Deel dit artikel met je vrienden via de de sharebuttons hieronder.