De Schoemaker Plantage is duurzaam. Maar hoe duurzaam eigenlijk? Dat onderzoeken 7 InHolland-studenten van de opleiding ‘Landscape & Environment Management’. Hoe dit zo gekomen is, vertelt docent Ted van der Klaauw. Ook student Rik Jansen schuift nog even aan om over zijn ervaringen te vertellen.
InHolland zit op de TU-campus, om de hoek van Schoemaker Plantage. Ik begin de buurt al te kennen en gemakkelijk vind ik mijn weg naar de parkeerplaats bij de school. Een collega van Ted brengt me naar zijn kamer, waar hij op een enorme skippybal achter zijn bureau zit. Met thee nemen we plaats aan één van de vele overleg- of studieplekken die de 2e verdieping rijk is. Mooie school zeg. Licht, ruim, nieuw!
Deze artikelen zijn ook leuk om te lezen:
>> Zo komt het park in de Schoemaker Plantage eruit te zien
>> Deze mannen bouwen jouw huis
>> Deze huizen zijn er te koop in Klinkerbuurt 2
Met een folder en een geniet stapeltje A4’tjes voor zich begint Ted enthousiast te vertellen. “We zien de stad Delft als ons laboratorium. Onze school zoekt actief naar samenwerkingen met organisaties en bedrijven uit de regio. Dat doen we om onze studenten te laten proeven aan de praktijk. Het is overigens een ‘two way street’, want onze studenten brengen ook kennis mee én hebben vaak een visie die verrast.”
“Voor de ‘Stad en Milieu’-stroming van de opleiding was ik op zoek naar een locatie die we konden onderzoeken op duurzaamheid aan de hand van de DPL-methodiek. DPL is ooit ontwikkeld door IVAM UvA BV en wordt door zo’n 30 gemeenten gebruikt om de duurzaamheid van een nieuwe of bestaande wijk te meten. Doordat je aan het begin van het onderzoek het type wijk invoert, kun je de resultaten goed vergelijken met soortgelijke wijken.”
“Schoemaker Plantage had al vaker mijn pad gekruist en aangezien de wijk bij ons om de hoek ligt én duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, was dit een interessante testcase. Projectdirecteur Anton Schalken was gelijk voor en nodigde ons uit voor een kick-off-presentatie in de Schoemakerloods. De studenten vonden het superleuk en waren gedreven om aan de slag te gaan.”
Rik vult aan: “Onze groep is heel enthousiast en op internet zijn legio bronnen aanwezig waar we nuttige informatie kunnen vinden. Nooit geweten dat hier allemaal websites voor waren. Heel interessant. Ik wil eigenlijk marinier worden, maar ondertussen begint stedenbouw me steeds meer te fascineren. Door deze studie en ook zo’n bezoek aan de Schoemaker Plantage ben ik heel anders naar steden gaan kijken. Soms zoek ik zelfs stedenbouwkundige plannen om erachter te komen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Ik kan er ook uren over praten en klets de oren van mijn vriendins hoofd over wat ik zie en heb geleerd.”
“Voor de Schoemaker Plantage vind ik het heel mooi om te zien dat de wijk zo flexibel is. Daarmee bedoel ik dat per buurtje de kwaliteiten en eisen benoemd zijn, maar dat telkens opnieuw wordt gekeken hoe invulling wordt gegeven aan deze visie. Bijsturen zonder de samenhang uit het oog te verliezen, dat is heel duurzaam en zie ik als een groot pluspunt.”
Bijsturen zonder de samenhang uit het oog te verliezen, dat is heel duurzaam en zie ik als een groot pluspunt.”
In de Schoemaker Plantage zijn op dit moment twee buurten in verkoop. Klinkerbuurt 1 is al inbouw. Van Klinkerbuurt 2 is de verkoop net gestart. Alle huizen energieneutraal, ook wel Nul Op De Meter genoemd. Bekijk de video hieronder voor een uitleg.
Ted vervolgt: “De duurzaamheid van de DPL-methodiek is uitgewerkt in drie elementen: milieu (Planet), sociaal (People) en economie (Profit). Deze drie elementen zijn onderverdeeld in 11 thema’s en 25 duurzaamheidsaspecten. De studenten verzamelen input voor de 25 duurzaamheidsaspecten. Denk hierbij aan de huidige bodemkwaliteit, de bouwvolumes in de omgeving, geluid rond het project en energielabels van de huizen. Deze data voeren ze in een systeem en daar rolt per onderdeel een ‘rapport’-cijfer uit. Voor de Schoemaker Plantage zijn de onderzoeken bijna afgerond. Zoals het er nu naar uitziet, presenteren we deze begin april aan Anton, onze ‘opdrachtgever’.”
Ben jij ook zo nieuwsgierig naar de resultaten? Natuurlijk laten we je op dit blog weten hoe Schoemaker Plantage scoort. Als je niets wilt missen, volg ons via Facebook en Instagram en schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief.